Voorstel
Onderwerp
Koersdocument 2022
Opsteller | F. Amberg | Datum voorstel | 1 juni 2021 |
---|---|---|---|
Programma | Bestuur en Organisatie, Financiën | Status | Openbaar |
Portefeuillehouder | H. Bruls, M. Esselbrugge | Dossiernummer |
Samenvatting
Voor u ligt het Koersdocument 2022 dat is opgesteld als onderlegger voor uw raad bij het richting geven aan de inhoudelijke koers die we volgen voor de komende periode als opmaat voor de Stadsbegroting 2022-2025.
Voorstel
- Het college de opdracht te geven om de volgende uitgangspunten te gebruiken bij het opstellen van de Stadsbegroting 2022 -2024, deze uitgangspunten zijn in het document omkaderd:
- De complexiteit en de grote woonopgave rechtvaardigen extra budget en inspanningen (bijvoorbeeld stationsgebied en Kanaalzone–Zuid). Ook omdat dit bijdraagt aan het realiseren van andere grote opgaven.
- Bestaande voorzieningen zijn hard toe aan vernieuwing en dat is extra te rechtvaardigen door de groei van de stad waarbij deze voorzieningen van belang zijn om een gezonde groei te waarborgen.
- We houden vast aan de koers die is ingezet vanuit de Economische Visie en het vorige Koersdocument.
- De mismatch op de arbeidsmarkt vraagt om extra aandacht, zowel vanuit het perspectief van werkzoekenden als ondernemers.
- Nijmegen werkt volmondig mee aan de doelen van het Klimaatakkoord, maar belangrijke randvoorwaarden zoals wetgeving of betaalbaarheid vanuit het Rijk zijn nog niet gerealiseerd. De gemeente kan niet nog meer eigen financiële middelen en capaciteit inzetten. Dat betekent dat het tempo van de energietransitie (mogelijk) vertraagt.
- Jeugdzorg is een belangrijk dossier in het streven naar een sociale stad waarin iedereen mee kan doen. Vanuit het Rijk ontvangen we nog steeds te weinig structurele middelen. Als het Rijk niet op korte termijn over de brug komt, zijn we bereid om tekorten tijdelijk zelf aan te vullen, bijvoorbeeld vanuit de (nu nog) overschotten op beschermd wonen en zijn bereid om de jeugdzorg te herstructureren.
- Brede welvaart is een belangrijk uitgangspunt voor een economisch veerkrachtige, sociale stad. We willen verder onderzoeken wat hiervoor nodig is.
- We trekken de lijnen van de investeringsdomeinen (met mogelijke nuanceringen) door omdat we verwachten dat de lange termijneffecten van corona daar om zullen vragen.
- We zien toenemende taken en wetgeving die vanuit het Rijk op ons af komen, de stad groeit en we hebben als stad forse ambities, zeker ook op het gebied van dienstverlening aan onze inwoners. We hebben daarom ook te investeren in onze organisatie en die van (regionale) samenwerkingsverbanden en partners.
- We lopen niet vooruit op ‘positieve’ risico’s, zoals een bijstelling van het gemeentefonds.
- We zien een aantal grote financiële opgaven bij de lange termijninvesteringen in onze stad. De ontwikkeling van station Nijmegen vraagt daarbij op korte termijn om een belangrijke financiële impuls die past bij de grote doelen en de koers die we uitzetten.
- Het is goed om de systematiek van het weerstandsvermogen te evalueren als we kijken naar het langere termijnperspectief van de stad en de complexe opgaven en onzekerheden die voor ons liggen
- De financiële grondslagen en uitgangspunten vast te stellen zoals die zijn opgenomen in het deel "Grondslagen en uitgangspunten”.